2156


1. PREVIEW ONLY 

1:46

2. PREVIEW ONLY

1:56min

 

 

 

2156

17:00 min

 HD projection

Film installation

2017

Film by Saana Wang   Text by Harri Laakso

MusicNymphéa Reflection Kaija Saariaho

 2156 Jennah Vain


My process of working often begins unexpectedly, with premonition and coincidence that gradually turns into determination. Collisions of various historical perspectives appear to me as visual impulses. Each encounter with a unique voice or moment guides the process on and develops these initial visual impulses cumulatively. Repetition, flux and chance encounters tie together elements that originate across time and place, and give them unforeseen significance through the mystery of belonging together. What could possibly connect unknown Chinese coal miner from today with a nearly century old torpedo boat shipwreck on the Gulf of Finland?

My latest work, 2156, is another mystery lost and found in film, lip prints of a fragile world kissing infinite real time in ecstasy. Everything in 2156 is misplaced out of time and space, yet belongs together like in a revelation. It is an experiment of filmic reality as a gaze into nothingness, which conceals its origins of time and place with constantly alternating materialities and narratives. Through the concept of nothingness it speaks on behalf of silence, focus and disengagement from hectic tendencies of exchange, which are symptomatic of present society.

 


Tyhjyys” tai ”tyhjä”  länsimaalaisille tarkoittavat yleensä jotakuinkin samaa kuin ”ei mitään” tai ”olematon”. Näillä yleensä viittataanjonkin aineellisen puuttumiseen, kuten luonnontieteeseen nojaava perinne opettaa.Kartammetyhjyyttä: sitä on hankala hallita ja ymmärtää – eikä siitä oikein ole mitään hyötyä. Kaivosmiehen kohtaaminen kivihiilitehtaan uumenissa. Maisema on pelkkä jäänne entisestään. Kohtaaminenja tallenteen fyysinen luonne kuin 100 vuotta sitten, Kuvan harhaa.

Astrobiologi Cyprien Versaux lähettää minulle kuvatallenteen Nasan avaruus harjoituksesta, maassa olevasta tutkimuksesta,   8 kuukauden jaksosta eristyksistä muusta maailmasta. Hän tutkii elämää tukevia bilogisia järjestelmiä Mars tutkimuskessa.

Miksi kaivosmiehet tänäpäivänä , torpeedo veneen uppoaminen Suomenlahdella sata vuotta sitten,
ja muut useat yksittäiset tapahtumat ovat nivoutuneet teoksessa toisiinsa.

Kuvan tulvassa, teos muuntautuu kivihiilikaivosten luurangon jäänteistä,
todistaen kohtaamista,  joka jää tiedon ulkopuolella, avaten näkymää,
joka on edessä.

 

 

Mad Man's Diary

 

 

Preview only I 1:09I


MAD MAN’S DIARY  
HD-Video projection
3:10 min.
No sound
2014 / 2017

Video piece is reflection taken from past fictional methaforical reflection and taken todays global context. Piece is portraying two blind men reading inside of an empty room fictional text ; Mad man’s diary written by Lu Xun in 1918. The room turns in to arena for silent theatre, that becomes a reflection to past fictional and written critisism usedpreviously by many people. One can discover from the text some indentifying similarities and reference to social scientist Stanley Milgram studys to obedience to authority and personal conscience, escpecially happen in totalitarian state.