2 1 5 6

 HD-projection

16:30 min

2014-2017

 

EXCERPT
PREVIEW ONLY     1:56 min


Film by Saana Wang  Text by Harri Laakso

 2156 Jennah Vain

Filmed Usa, China, France, Finland

 


Still images from 2156


2156, is another mystery lost and found in film, lip prints of a fragile world kissing infinite real time in ecstasy. Everything in 2156 is misplaced out of time and space, yet belongs together like in a revelation. It is an experiment of filmic reality as a gaze into nothingness, which conceals its origins of time and place with constantly alternating materialities and narratives. Through the concept of nothingness it speaks on behalf of silence, focus and disengagement from hectic tendencies of exchange, which are symptomatic of present society.

 

My process of working often begins with premonition and coincidence that gradually turns into determination. Collisions of various historical perspectives appear to me as visual impulses. Each encounter with a unique voice or moment guides the process on and develops these initial visual impulses cumulatively. Repetition, flux and chance encounters tie together elements that originate across time and place, and give them unforeseen significance through the mystery of belonging together. What could possibly connect unknown Chinese coal miner from today with a nearly century old torpedo boat shipwreck on the Gulf of Finland?

_____________________________________________________________________________

 

2156 rajaa nykyhetkestä löydöksiä, jotka voisivat olla 100-vuotta sitten taltioitu. Käännekohta on havaita, että kyseessä on juuri äskettäin tapahtunut, vaikka kuvan fyysinen olemus viittaakin ulkomuodoltaan arkistomateriaalin kaltaisuuteen. Katsoessaan teosta tästä näkökulmasta, henkilön ymmärrys kohdentuu ja avaa sitä näkymää, joka tuo tietoiseksi, kuinka näön ja havainnon luomisen rajallisuus on hallitsevaa, sittenkin.

Tyhjyys” tai ”tyhjä” länsimaalaisille tarkoittavat yleensä jotakuinkin samaa kuin ”ei mitään” tai ”olematon”. Näillä yleensä viittataan jonkin aineellisen puuttumiseen.

Kohtaamiset eivät ole koskaan sattumanvaraisia tai merkityksettömiä. Miksi kaivosmiehet nykypäivänä, torpeedo veneen uppoaminen Suomenlahdella satavuotta sitten , ja muut useat yksittäiset tapahtumat ovat nivoutuneet teoksessa toisiinsa?

Astrobiologi Cyprien Versaux lähettää minulle kuvatallenteen Nasan avaruus harjoituksesta, maassa olevasta tutkimuksesta, 8-kuukauden jaksosta eristyksistä muusta maailmasta. Hän tutkii elämää tukevia biologisia järjestelmiä Mars tutkimuskessa.

Jälkiteollisessa ajassa teos muuntautuu kivihiilikaivosten luurangon jäänteistä, todistaen hetkeä, joka jää tiedon ulkopuolella, avaten näkymää, joka on edessäpäin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-2.gif
-1.gif
-3.gif